Ben je helemaal klaar met dat gedoe in en rond je klas? Waarom laat dat kind steeds onaangepast gedrag zien? Hoe kan het toch dat er zo’n negatieve groepsdynamiek is ontstaan? Er klopt iets niet, maar je kan er je vinger niet opleggen. Je vraagt je af of je nog wel geschikt bent voor dit vak.
Het is belangrijk dat alle kinderen zich fijn voelen op school, zodat ze tot leren komen en zich goed kunnen ontwikkelen. Als dit niet zo is, kan dit te maken hebben met de manier waarop eenieder naar zichzelf, anderen en de wereld om zich heen kijken. Om een fijne leeromgeving te creëren, is het belangrijk om het contact met elkaar op basis van vertrouwen op te bouwen. Hierdoor krijg je meer grip op de situatie en kan je actief aan de slag. Het is belangrijk dat we preventief werken, zodat de schade beperkt blijft.
Om een goede vertrouwensband binnen de klas te realiseren, is het belangrijk dat je als leerkracht controle krijgt over het pedagogisch en didactisch handelen. Ik leer je planmatig een dynamische groep op de rit te zetten. Daarvoor zullen we als eerste het onderwaterprogramma van de groep zichtbaar maken aan de hand van gesprekken met de leerlingen. De tweede stap is het maken van prioriteitenlijst over wat de leerkracht en leerlingen belangrijk vinden om aan te pakken. Hiervoor gebruik ik de RESPECT aanpak. Deze methodiek heb ik geleerd tijdens mijn opleiding tot Klassenkracht specialist. Vervolgens gaan de leerlingen ervaringsgericht aan het werk. Hierdoor ontstaan veel inzichten en onderling begrip. Ik maak gebruik van vaardigheden die ik als Rots en Water trainer eigen heb gemaakt. Afhankelijk van wat een groep of kind nodig heeft, maak ik ook gebruik van de Goldstein methodiek, waarin sociale vaardigheden, agressie regulatie en moreel redeneren inzichtelijke tools zijn.
Wat regelmatig voorkomt is dat een leerkracht of een leerling te maken heeft gehad en worstelt met het verleden of een traumatische gebeurtenis. Als dit naar voren komt, kan ik met behulp van de gesprekstechnieken uit de MatriXmethode het trauma aanpakken. Dit is een bijzonder inventieve en snelle manier om negatief gekleurde ervaringen te neutraliseren. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er leerlingen met speciale hulpvragen in de groep zitten. Daar kan ik verder op inzoomen. Vaak is het dan raadzaam om hier individueel mee aan de slag te gaan. Hierbij neem ik zowel de groep en de leerkracht als de thuissituatie mee.
Alle begeleidingstrajecten zijn op maat gemaakt. Daardoor kan het gebruik van methodieken en de duur van het traject van groep tot groep verschillen. In sommige gevallen zal aan het traject vooral als groep worden deelgenomen. In andere gevallen is er meer behoefte aan individuele begeleiding.